• Home
    • Regelen vooraf
    • Regelen achteraf
    • Begrippenlijst
    • Veelgestelde vragen
    • Nuttige links
    • Teksten en gedichten
    • Suggesties en tips
  • Confidente
    • Filosofie
    • Ons gezicht
    • Cliënten over Confidente
  • Nalatenschap
    • Niets geregeld
    • Goed geregeld vooraf
    • Goed geregeld achteraf
  • Voordelen
  • Diensten
    • Afhandeling nalatenschappen
    • Vooraf regelen
    • Administratieve ondersteuning
    • Werkwijze
    • Tarieven
  • Contact
  • Gratis adviesgesprek
  • Praktische zaken na overlijden

  • Praktische zaken na overlijden

    Na een overlijden moet er veel worden geregeld. Er komt van alles op u af. Vele praktische en administratieve zaken die moeten worden afgehandeld. Dat is voor velen in een toch al moeilijke tijd geen eenvoudige opgave. Confidente kan u een hoop zorgen en (regel)werk uit handen nemen. Bel gerust voor een vrijblijvende afspraak: 020 – 675 67 11.

    Praktische zaken die moeten worden geregeld hebben betrekking op:

    • de auto
    • de boot of caravan
    • abonnementen, contributies, lidmaatschappen
    • (reclame)post
    • de woning
    • goederen en inboedel
    • e-mailadressen en sociale media
    • paspoort, rijbewijs en identiteitskaart
    • nutsbedrijven
    • gemeentelijke heffingen

    De auto
    Vijf weken na de dag van overlijden moet het kentekenbewijs van de auto van de overledene zijn overgeschreven op een andere naam. Ook dient de verzekeringsmaatschappij hierover te worden geïnformeerd. Of misschien dient de auto te worden verkocht.

    De boot of caravan
    Wellicht dient een boot, caravan of scooter te worden verkocht of wilt u de tenaamstelling wijzigen.

    Abonnementen, contributies, lidmaatschappen
    Veelal heeft een overledene vele verschillende abonnementen of lidmaatschappen; een (sport)vereniging, de krant of (vak)tijdschriften, een (vaste) donatie aan een goed doel, (mobiele) telefonie, internet, de vakbond, klantkaarten, een omroepvereniging, treinabonnementen, de ANWB en ga zo maar door. Sommige lidmaatschappen, abonnementen of contributies kunnen worden stopgezet andere behoeven een wijziging in de tenaamstelling. Alle betrokken instanties dienen geïnformeerd te worden. Dat scheelt in de kosten en voorkomt dat u nog maandenlang onnodig post blijft ontvangen op naam van de overledene.

    Reclame(post)
    Het ontvangen van reclamepost gericht aan de overledene wordt veelal als storend en pijnlijk ervaren. Ook dit dient derhalve te worden stopgezet. Net als eventuele telemarketing activiteiten op het (mobiele) telefoonnummer van de overledene.

    De woning
    Het kan zijn dat een woning (op korte termijn) moet worden leeggehaald. Of u wilt een woning verkopen en deze verkoopklaar maken en schoon en leeg laten opleveren. Of, indien de woning niet meteen verkocht wordt, kan het zijn dat u wilt dat de woning en de tuin goed beheerd worden en in goede conditie worden gehouden. In het geval van een huurwoning dient mogelijk de tenaamstelling van het huurcontract te worden gewijzigd of het huurcontract dient te worden opgezegd.

    Goederen en inboedel
    Goederen die niet worden verdeeld dienen mogelijk te worden getaxeerd, geveild, verkocht of anderszins.

    E-mailadressen en sociale media
    Het kan zeer onaangenaam zijn als u na het verlies van een dierbare nog steeds mail ontvangt die gericht is aan de overledene. Wellicht wilt u e-mailadressen opheffen, wijzigen of gedurende een bepaalde periode een zorgvuldig geformuleerd automatisch antwoord laten genereren. En, mogelijk maakte de overledene gebruik van social media zoals Linked-In, X, Facebook en Instagram en wilt u deze persoonlijke pagina’s stopzetten.

    Paspoort, rijbewijs en identiteitskaart
    Indien u het paspoort en/of het rijbewijs van de overledene wilt bewaren, is het verstandig ervoor te zorgen dat deze niet in handen van derden kunnen vallen of ongeldig worden gemaakt. Voor eventuele nog in het paspoort bijgeschreven kinderen kan een eigen paspoort worden aangevraagd.

    Nutsbedrijven
    Ook nutsbedrijven dienen te worden geïnformeerd over het overlijden. Het kan zijn dat door de veranderde gezinssamenstelling de (voorschot)bedragen worden aangepast.

    Gemeentelijke heffingen
    Mogelijk komt u in aanmerking voor een verlaagd tarief of kwijtschelding van gemeentelijke heffingen zoals bijvoorbeeld reinigingsrechten of milieubelasting. De regelingen verschillen per gemeente.

    Daarnaast zijn er bankzaken die moeten worden afgehandeld zoals onder andere het laten deblokkeren van bankrekeningen. Ook dient u alle lopende verzekeringen op te zeggen, te wijzigen of te verzilveren. En er dienen allerlei zaken geregeld te worden met betrekking tot uw inkomen, uw pensioen, het aanvragen van uitkeringen, het maken van een boedelbeschrijving en de verdeling van de erfenis.

    Confidente kan u een hoop zorgen en (regel)werk uit handen nemen. U kunt contact opnemen voor een vrijblijvende afspraak; mail naar info@confidente.nl of bel 020 – 675 67 11. 

  • > Diensten

    Afhandeling nalatenschappen

    Erven en erfgenamen

    Erfenis aanvaarden

    Praktische zaken na overlijden

    Bankzaken na overlijden

    Belastingzaken na overlijden

    Inkomen na overlijden

    Pensioen na overlijden

    Uitkeringen na overlijden

    Verzekering na overlijden

    Zorg na overlijden

    Boedelbeschrijving

    Boedelverdeling

Social media

LinkedIn

Contact info

Confidente
Coba Ritsemahof 1
1183 EA Amstelveen
020 - 675 67 11
info@confidente.nl

Praktisch

Begrippenlijst

Algemeen

Algemene voorwaarden
Gedragscode
Privacybeleid
Disclaimer

© Confidente 2025 - All Rights Reserved

Top